حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه در جلسه دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه :
توجه به تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را بسط و گسترش می دهد.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسرو پناه در دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه گفت: توجه به تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را بسط و گسترش می دهد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه، جلسه بررسی موانع پیش روی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان استان با حضور حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدی سرپرست مدیریت امور پردیس های استان، حجت الاسلام قبادی مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان و اعضای هیات علمی در سالن جلسات پردیس شهید رجایی این دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه دکتر مجید محمدی سرپرست مدیریت امور پردیس های استان در سخنانی بر ضرورت استمرار برگزاری این جلسات در دستیابی به اهداف دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی نیز از تعامل و تلاش دو نهاد اثرگذار دانشگاه و حوزه در بخش تعلیم و تربیت اسلامی سخن گفت و افزود: هدف این وحدت، تعامل سازنده علمی و کاربردی در راستای رشد و تعالی جامعه است.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، با اشاره به تلاش این دو نهاد برای دستیابی به دستاوردهای معرفتی، تصریح کرد: حوزه و دانشگاه در ساحت های فلسفه تعلیم و تربیت، فقه تعلیم و تربیت و نظریه های علمی اثرگذار بر تعلیم و تربیت، تعامل و مشارکت بیش از پیش داشته اند.
استاد دانشگاه، معرفی و شناخت نظام تعلیم و تربیت اسلامی را حاصل تلاش و کوشش حوزه و دانشگاه خواند و گفت: این نظام شامل اهداف تعلیم و تربیت، مبانی تعلیم و تربیت، اصول تعلیم و تربیت و روش های تعلیم و تربیت است. کتاب های متعددی نیز در این خصوص توسط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، موسسه امام خمینی (ره) و برخی مراکز معتبر دیگر منتشر شده است.
وی، با بیان طرح مبحث حکمت توسط علمای حوزه و دانشگاه در مبانی معرفت شناختی اسلامی اظهار داشت: حکمت عقلانیتی است که منجر به علم نافع می شود. چرا که در مرحله نخست، اخلاقیات مستحکم است و گزاره ها و مطالب را با استحکام و استدلال بیان می کند و نتیجه اش نیز علم نافعی است که مردم و جامعه از آن استفاده می کنند.
این مقام مسئول، تاکید کرد: محققان در مبانی معرفت شناختی، حکمتی را بیان کردند که هم شامل عقلانیت و هم برخوردار از علم نافع است و این عقلانیت هم مبتنی بر ایمان و توحید است.
استاد حوزه، انسان را موجودى مرکب از جسم و روح دانست و خاطر نشان کرد: زمانی که از تعلیم و تربیت سخن به میان می آید، تعلیم و تربیت، کل مراتب نفس انسان را در بر می گیرد.
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساختار فعلی تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش و دانشگاه را حافظه محور خواند و تاکید کرد: ساختار تعلیم و تربیت تفکر محور، زمانی اتفاق می افتد که باور کنیم گوهر انسان، خیال اون نیست، بلکه عقلانیت اوست.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، با تاکید بر مهارت محور بودن آموزش در دانشگاه و آموزش و پرورش تصریح کرد: تغییر ساختار تعلیم و تربیت از حافظه محوری به تفکر محوری توام با مهارت، لازم و ضروری است.
وی، ساختار تعلیم و تربیت را مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت دانست و ادامه داد: تنظیم و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دستاورد مشترک حوزه و دانشگاه است. این اقدام کاری عملیاتی و مبتنی بر یک فلسفه و هدفی مشخص است.
رئیس دبیرخانه هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی، بهره گیری از فقه تعلیم و تربیت را گامی مهم برای تامین بخش های تکنولوژیکی، تکنیک و بایدها و نبایدهای تعلیم و تربیت ذکر کرد و گفت: ارتباط دانشگاه با حوزه منجر به دستیابی به این دستاورد شده است.
استاد حوزه و دانشگاه، در پایان با تاکید بر بهره مند بودن از حکمرانی تعلیم و تربیت اسلامی گفت: راهبردهای تعلیم و تربیت اسلامی ارایه شده در سند تحول بنیادین، قوانین تعلیم و تربیت اسلامی و ساختارهای تعلیم و تربیت ارکان اصلی این حکمرانی است. ضروری است شورای عالی آموزش و پرورش با تغییر ساختار نسبت به اصلاح آن اقدام و با تقویت تفکر در تعلیم و تربیت اسلامی، مهارت محور بودن آموزش را بسط و گسترش دهد. چرا که هدف باید کارآمد، مهارت محور و مبتنی بر تفکر باشد.